De projecten van de zes gegadigden waren allemaal van hoge kwaliteit, aldus een technische commissie van de rederij, volgens de website van de krant la Repubblica. Het voorstel van Titan en Micoperi voldoet echter het best aan de vereisten, zoals bescherming van het milieu en het toerisme op het Toscaanse eiland Isola del Giglio.

Als de Italiaanse overheid instemt, beginnen de werkzaamheden in mei. Volgens het gekozen plan wordt de Costa Concordia in haar geheel verwijderd. Titan en Micoperi zorgen ervoor dat het lekgeslagen schip weer kan drijven, wat naar verwachting 12 maanden gaat duren. De bergers werken niet vanaf Isola del Giglio, om het toerisme daar niet te verstoren, maar slaan hun materiaal op het vasteland op in Civitavecchia.

Veiligheidseisen

De bergers slepen het schip dan naar een haven om het daar te ontmantelen. Er moet nog een keuze worden gemaakt tussen drie havens die daarvoor in de race zijn: Livorno, Palermo en Genua. Na de verwijdering van het schip wordt de zeebodem schoongemaakt en het plantenleven in het beschermd natuurgebied ,,hersteld”, aldus het plan.

De keuze voor het Amerikaans-Italiaanse plan is mede ingegeven door het voldoen aan hoge veiligheidseisen en de lage risico’s voor het milieu, aldus de technici van Costa Crociere die zich bij hun keuze lieten bijstaan door externe deskundigen.

De Costa Concordia raakte op 13 januari een rots, toen het schip erg dicht in de buurt van de Isola del Giglio voer. De lichamen van 30 opvarenden werden na de ramp geborgen; twee mensen worden nog vermist. Smit speelde na de ramp een sleutelrol bij het wegpompen van de grote hoeveelheden stookolie die in het scheepswrak waren achtergebleven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl